Et online studie kræver typisk noget andet end et offline studie. De studerende er ikke alle vant til at læse og træne før undervisningen eller at tiden med underviseren er til at løfte deres refleksionsniveau sammen med dig, hinanden og i problemløsning. De nye roller og forventninger til hinanden afspejles i SmartLearnings vejledning, som du kan lade dig inspirere af, når du planlægger din undervisning.
Kært barn har mange navne, men her er hvordan jeg bruger de forskellige begreber:
Flipped
er en måde at engagere de studerende på ved at lade dem læse og træne inden I mødes online/offline. Når I er sammen kan I derfor fokusere på problemløsning, refleksion og dialog bl.a. Flipped forudsætter, at der arbejdes med asynkront materiale på forhånd af de studerende.
Blended
Blended er når undervisningsmidler og forløb har forskellige formater, fx video, digitale tekster, podcasts. papirbøger osv. Blended er godt til at variere undervisningsforløbet. Alle de forskellige formater er gode til noget forskelligt. Fx er podcasts gode til interviewformatet, hvor den studerende hører om forskellige cases med tilhørende forskellige refleksioner, men ringe til formidling af øvelser i et regneark.
Hybrid
Når undervisningen foregår online og offline samtidigt, kaldes det ofte for hybrid. Det kan lade sig gøre at undervise hybrid hvis man lader al interaktion underviser og studerende imellem (og studerende og studerende imellem) foregå via skærmen.
Kunne hybrid også være online/offline studerende fra flere studieretninger eller uddannelsesinstitutioner, men med samme emne?
Synkron vs asynkron
Samtidig og ikke samtidig.
Synkron undervisning kræver engagement fra de studerende. Vi har alle deltaget i timelange møder/forlæsninger, hvor vi har mistet fokus, hvis vi ikke bliver relevant "aktiveret" hvert 15-20 minutter.
Asynkron undervisning giver en frihed ift tempo, tidspunkt og sted for den studerende. Den studerende har mulighed for at repetere så ofte det er ønskeligt og kan skippe de dele, som er kendt i forvejen. Nogle simple, formative selvevalueringer kan automatiseres.